Gezond drinken bestaat tóch niet

Gezond drinken bestaat niet. Dat blijkt uit een nieuwe internationale overzichtsstudie op basis van gezondheidsgegevens van 600.000 drinkers in negentien landen. De megastudie die vandaag in het The Lancet verschijnt, lijkt de definitieve dolksteek in de rug van het idee van ‘het ene gezonde glaasje’ te zijn.

Om gezond te blijven mogen mensen maximum het equivalent van 100 gram pure alcohol per week nuttigen, schrijven de auteurs in The Lancet. Wie meer drinkt, verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Voor de studie werden 83 onderzoeken van 1964 tot 2010, die in verschillende landen liepen, met gegevens van bijna 600.000 alcoholdrinkers,naast elkaar gelegd. De levensverwachting van mensen die meer dan 100 gram alcohol per week nuttigen, wordt ingekort met 6 maanden. Vanaf 200 tot 350 gram per week is dat 1 tot 2 jaar, en voor meer dan 350 gram tot vijf jaar. Geheelonthoudende vrouwen worden gemiddeld 1,3 jaar ouder dan de één-glas-per-dag-drinksters.

Verlaag de adviezen voor gezond alcoholgebruik, schrijven de onderzoekers van meer dan honderd universiteiten, die bij de studie betrokken waren.

Er is eigenlijk maar één uitzondering en dat is dat een glas alcohol per dag de kans op een niet-dodelijk myocardiaal infarct (in de volksmond ‘hartaanval’ genoemd) iets verkleint. ‘Maar dit weegt geenszins op tegen de andere wel dodelijke gevolgen van alcoholinname’, schrijven de onderzoekers.

Ondertussen blijkt dat het Amerikaanse NIH de alcoholindustrie gesteund heeft: omdat een studie over de invloed van alcoholreclame op de jeugd de verkeerde uitkomst bracht, trok Dr. George Koob, directeur van het NIH’sInstitute on Alcohol AbuseandAlcoholism, de fondsen in. Sterker nog: hij verzekerde de alcohollobby dat dergelijke “vergissingen” niet meer zouden gebeuren. Koob verzekerde dat het agentschap de financiering van dergelijk onderzoek zou terugtrekken.

In 2014 en 2015 overtuigde de NIH de alcoholdrinkindustrie om tientallen miljoenen dollars bij te dragen aan een onderzoek naar de vraag of matig drinken goed was voor het hart.

De wetenschappers ontvingen een NIAAA toelage, die ruwweg $600.000 per jaar van 2011 tot 2014 ontvangt om gegevensvergaring, analyse, en het werk van hun gediplomeerde studenten en postdoctorale bursalen te financieren. Hun “ABRAND”-studie – “Alcohol Brand Research AmongUnderage Drinkers” – leverde uiteindelijk 27 papers op die werden gepubliceerd in gerespecteerde tijdschriften, waaronder een in 2014 die een sterke link vond tussen wat alcoholmerken tieners zagen op televisie geadverteerd in de afgelopen 30 dagen en welke merken ze dronken.

Marc van Impe

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2818%2930134-X/fulltext

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s